25.07.2017

Live. Love. London.

Wysiadając z samolotu wita mnie ciepły podmuch wiatru. Jestem już w Anglii, na lotnisku Stansted około 50 kilometrów od Londynu. Po długiej podróży docieram do akademika. Mój pokój jest mały, ale czysty i przytulny. Tego samego wieczoru poznaję moją sąsiadkę, Ukrainkę – nauczycielkę angielskiego dla dorosłych, z którą później będę spędzała mnóstwo czasu. Po przyjeździe od razu wybieram się na wieczorny spacer ulicami Londynu. Delektuję się chwilą i podekscytowana czekam na rozpoczęcie kursu.

Pierwszy tydzień zajęć jest bardzo teoretyczny. Dyskutujemy o motywacji, rozmawiamy o warunkach w naszych szkołach i naszych uczniach, zastanawiamy się nad różnicami pomiędzy tradycyjnym podejściem do nauki określanym jako model PPP (z ang. presentation, practice and production) czyli zaprezentowanie materiału przez nauczyciela, ćwiczenia ustne i pisemne, zadania otwarte a nauczaniem opartym na projektach (z ang. Task-based learning), a także omawiamy zajęcia z uczniami o różnych poziomach znajomości języka obcego (z ang. Mixed-ability classes).

Drugi tydzień jest już o wiele bardziej praktyczny i moim zdaniem interesujący. Uczestnicy kursu dzielą się z nami swoimi pomysłami na wykorzystanie technologii na lekcjach języka angielskiego. Jest niezwykle inspirująco! Kolejne dni to pomysły na aktywności związane z czterema umiejętnościami językowymi: słuchaniem, mówieniem, czytaniem i pisaniem. Wcielamy się w role uczniów, a prowadzącą jest nauczycielem. Bardzo dobrze się bawimy i wiemy, że na pewno wykorzystamy te pomysły na naszych lekcjach. Ciekawe i atrakcyjne zajęcia będą idealne dla naszych uczniów! Na zakończenie dostajemy jeszcze dawkę pomysłów na zajęcia z dramy, a także projektujemy nasze własne aktywności na podstawie fragmentu z podręcznika.

Część kulturalna i towarzyska mojego pobytu w Anglii także jest niezwykle ciekawa. W pierwszym tygodniu zwiedzam najważniejsze miejsca w Londynie: Tower Bridge, London Eye i spaceruję wzdłuż rzeki Tamizy. Mam także okazję odwiedzić muzeum Londynu z bardzo interesującą wystawą na temat kierunku rozwoju współczesnych miast. Dodatkowo wybieram się wielobarwne targi, na których można znaleźć wiele różnych rzeczy. Bardzo interesujące są także wycieczki z przewodnikiem. Pierwsza z nich opowiada o Jacku Rozpruwaczu, najsłyniejszym mordercy w epoce wiktoriańskiej, natomiast druga traktuje o duchach. Przedstawione historie są bardzo ciekawe niekiedy lekko przerażające, ale świetnie współgrają z atmosferą nocnego Londynu. W weekend wybieram się na krótkie wycieczki za miasto. Zwiedzam klimatyczne miasteczko Oxford, łaźnie rzymskie w Bath i tajemnicze kamienie Stonehenge. Drugi tydzień mojego pobytu w Londynie to głównie parki – niezwykła panorama Londynu podziwiana z Primrose Hill znajdującego się w parku Regent, Mamma Mia – wspaniały musical zagrany na najwyższym poziomie oraz nocne odkrywanie Londynu.

Na kursie metodycznym dla nauczycieli poznaję ludzi z całego świata: Hiszpanii, Turcji, Rosja, Węgry, Austria, Hong Kong, Francja i Polska. Każda z tych osób jest aktywnym nauczycielem i ma dużo doświadczenie w zakresie edukacji. Dyskutujemy i wymieniamy opinie na temat systemów edukacyjnych obowiązujących w różnych krajach. Poznajemy różnice, a także podobieństwa. Prowadząca kurs, Mel, tworzy niezwykle przyjazną atmosferę w której każdy czuje się dobrze.

Odkrywanie Londynu staje się moją codziennością. Każdego dnia odwiedzam nowe miejsce, obserwuję życie codzienne Londyńczyków i „zanurzam się” w tym mieście. Jest to wielobarwne i wielokulturowe miejsce, w którym cały czas coś się dzieje, a więc nie można tu narzekać  na nudę. Dla jednych jest to ogromna zaleta dla innych wada. Jedno jest jednak pewne: Londynu nie można wystarczająco dobrze opisać, tutaj trzeba przyjechać i poczuć ten wyjątkowy klimat.

Wyjazd na kurs metodyczny „Practical Teacher and Language Development” do Londynu finansowany przez program Erasmus to doświadczenie niezwykle barwne i bogate. Poznaję innych nauczycieli, wzbogacam swój warsztat metodyczny, ćwiczę język angielski i odkrywam Londyn. Jeszcze długo będę analizowała wszystko czego się tam nauczyłam i doświadczyłam. Jestem już z powrotem w Polsce i przeglądając zdjęcia z tego okresu wiem, że był to wspaniały pobyt, który na zawsze pozostanie w mojej pamięci.

















Agnieszka Ośka*


*Agnieszka Ośka przebywała na dwutygodniowej mobilności nauczycielskiej w Londynie w lipcu 2017 r. w ramach projektu Erasmus+ (Akcja KA 1) realizowanego przez Niepubliczną Szkołę Podstawową Aurus. Agnieszka wzięła udział w kursie metodycznym dla nauczycieli języka angielskiego „Practical Teacher and Language Development”. Więcej informacji o Agnieszce znaleźć można tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Napisz do nas! :-)

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.